Vaknar på natten

Att sova är något vi människor gör en stor del av vårt liv, det har en viktig inverkan på vår kropp och vårt välmående, både fysiskt och psykiskt. Vår kropp behöver sömnen för att kunna återhämta sig genom att bland annat reparera musklerna och sortera minnena, därför kan en sömn som avbryts, i flera perioder eller i en lång period under natten, påverka ditt välmående dagen efter. Du kan känna dig okoncentrerad, slut på energi och tappa matlusten vilket resulterar i att du får en dålig natt och en dålig dag.

Att vakna under natten är ett irritationsmoment för dig men även för din partner då det är lätt att råka väcka sin partner när man själv ligger vaken under längre perioder under natten.

Vad som är anledningen till att man vaknar under natten är individuellt men vi på Bättre Nätter tänkte nämna några orsaker, som flera kan känna igen sig i, och ge några goda råd angående dessa.

  • Man har för många tankar i huvudet: Försök gärna att skriv ner dina tankar och problem så att du inte behöver oroa dig över dem i samband när du ska sova.
  • Försöka att ha fasta sovtider: Lägg dig gärna runt samma tid om kvällen och gå gärna upp runt samma tid om morgonen, detta ger kroppen en bra rutin som förhindrar att man vaknar mitt i natten.
  • Lyssna till din kropp: Om du vaknar omkring 04:00 utvilad, så kan det vara ett tecken på att du inte behöver så många timmars sömn som du tror. Det kanske räcker att exempelvis sova 6 timmar istället för 8.
  • Se över ditt sömnklimat: Det kan vara så att du vaknar mitt i natten för att du kanske har ett för varmt eller kallt sömnklimat.

Vi på Bättre Nätter kan inte göra mer än att ge råd för vissa av de olika anledningarna, men något vi faktiskt kan göra är att hjälpa dig få ett så bra sömnklimat som möjligt och ge dig de bästa förutsättningarna gör en god natts sömn. Om du upplever att du ofta vaknar upp mitt i natten så kan det bero på att du använder fel täcke eller bäddmadrass. Beroende på om du upplever att du vaknar upp och har det varmt eller vaknar upp och har det kallt, så kan det innebära att du kanske sover med ett täcke eller en bäddmadrass som inte fungerar med din temperatur.

För dig som blir varm

Du som vaknar och har det varmt bör se på våra täcken med beteckningen ´sval´. Ett tunt kvalitetstäcke kan vara det som hjälper dig att sova natten igenom och vi skulle då vilja rekommendera Temprakon Advance täcket som vi säljer.

Du kan även se över vilket material din bäddmadrass bör ha. En bäddmadrass i latex är det bästa för dig som får det varmt, detta för att latex är ett ventilerande material som hjälper madrassen att avge värme. En bäddmadrass i latex som vi kan rekommendera är Mayan Green i 100 % naturlatex.

För dig som är kall

Har du det istället problem med att du vaknar upp på grund av att du fryser, så kan det vara att du behöver ett tjockare täcke som håller värmen åt dig lite bättre. Något som vi då gärna rekommenderar är våra täcken under beteckningen ´varm`, som exempelvis vårt BALANCE by BN täcke, som är en av de produkter som kommer från vår alldeles egna kollektion.

När det kommer till bäddmadrass så kan du garanterat finna en passande bland alla våra bäddmadrasser av utmärkt kvalitet. Det kan då vara för dig som är frusen lämpligt att välja en madrass av memory foam, som är ett material som håller på värmen för att kunna forma sig efter din kroppsbyggnad. Denna typ av bäddmadrass har en tendens till att upplevas som ganska varm. Vi rekommenderar gärna 3D Memory K60, en bäddmadrass som vi tror kan vara en lösning för dig som föredrar det lite varmare.

Skulle du ha några frågor gällande våra täcken, bäddmadrasser eller om några av våra andra produkter, så är du mer än välkommen att kontakta oss. Detta kan du göra genom att ringa, skriva i chatten på hemsidan, eller genom att maila till kontakt@battrenatter.se.