Vad händer när vi sover?

Alla människor sover, även om det kan variera i hur djupt och hur länge, så sover vi alla, oavsett ålder. Sömnen smyger sig på om kvällen då vi börjar känna oss gäspiga, grusiga i ögonen och låg på energi. Vi går och lägger oss och sover förhoppningsvis hela natten för att sedan vakna utvilade och redo för den nya dagen. Men vad är det egentligen som sker de timmar som vi sover?

Vad sker i sömnen?

När vi sover så kan man säga att vi faller in i en slags medvetslöshet. Detta för att de viljestyrda musklerna förlamas, kroppen hamnar i en återhämtningsprocess och hjärnans delar slutar kommunicera med varandra. Hjärnan får även tid till att sortera och lagra minnen medan vi sover, detta är viktigt så att inte hjärnan blir överbelastad och för att vi ska kunna ta in nya intryck.

Några andra saker som händer med oss och våra kroppar är följande:

  • Hjärtat stärks då blodtrycket sjunker när vi sover så att hjärtmuskeln kan återhämta sig.
  • Vi blir längre då diskarna förstoras lite när de inte ligger under samma tryck när vi ligger ner som när vi står och sitter.
  • Vi fiser, detta för att muskeln slappnar av.
  • Vi blir smalare när vi sover då vi tappar kilon av att vi svettas och andas ut fuktig luft.
  • Luktsinnet försämras.
  • Hyn föryngras då produktion av kollagen och fiberprotein kan öka, vilket stärker blodkärlen och därmed hudens spänstighet.
  • Sexlusten ökar.
  • De viljestyrda musklerna stängs av för att förhindra dig från att röra dig för mycket när du drömmer.
  • Vi upplever ryckningar, speciellt precis när vi håller på att somna.

För lite sömn?

Sömnen har en viktig inverkan på vår kropp och vårt välmående, därför är det viktigt att du försöker få en god natts sömn, varje natt. Sömnbrist är något som kan ge kroppen milda men även allvarliga biverkningar och är något man inte ska ta för lätt på. Det kan påverka bland annat ens fokus, koncentration, humör och aptit.

Några av de allra vanligaste anledningarna till att vi idag får för dålig sömn är bland annat:

  • Elektronik så som tv, mobil, dator
  • Sjukdom
  • Stress
  • Ens egna barn
  • Arbete eller studier
  • Oro och tankar

Det finns flera olika råd och tips som kan hjälpa dig med dina sömnproblem, några enkla som man själv kan göra är att exempelvis skapa ett svalt och mörkt sömnklimat, undvika koffein och varva ner innan läggdags, samt skapa sömnrutiner.

Vi på Bättre Nätter hoppas att vi med denna text kan informera och svara på de frågor som uppstår kring just sömn och vad som händer med vår kropp när vi sover. Om några frågor skulle ha dykt upp om Bättre Nätter eller om våra produkter, så är det bara att kontakta oss. Du kan kontakta oss genom att ringa, skriva till oss i Livechatten i högra hörnet på hemsidan, eller genom att maila oss på vår mailadress kontakt@battrenatter.se.