Sovställningar

Sover du i fritt fall, soldaten eller fosterställningen? 

Visste du att din hälsa påverkas olika beroende på om du sover på magen, ryggen eller sidan? Utöver detta är din favorit-sovställning avgörande för vilken typ av huvudkudde som du bör använda.

Magen – också känd som 'fritt fall'

I denna sovställning sover du på magen med händerna placerade antingen över huvudet eller ned längs sidan. Om dina händer är över huvudet, medan du kramar om din huvudkudde, så liknar du en som är i fritt fall, och därav dess namn.

Om du föredrar att sova på magen så är det en bra idé att välja en låg huvudkudde. En låg huvudkudde kommer nämligen att minska trycket på din nacke avsevärt.

Alternativt kan du, när du sover i 'fritt fall', välja att sova utan huvudkudde.

Därför ska du sova i 'fritt fall':

  • När du sover på magen och med ansiktet nedåt så kan du förbättra din matsmältning.
  • I några tillfällen kan ställningen dämpa snarkningar.

Därför ska du undvika att sova i 'fritt fall':

  • Genom att sova på magen lägger du ett tryck på dina inälvor och tarmar, vilket inte är sunt.
  • Sovställningen fastlåser ditt huvud och din nacke i en onaturlig position – och dessvärre i många timmar åt gången.
  • Att sova på magen påverkar din ryggrad på ett osunt sätt på grund av en för stor böjning i ryggen, och därför kan du få ryggsmärtor.

Ryggen – också känd som 'soldaten'

‘Soldaten’ indikerar att du sover bäst när du ligger på ryggen med armarna längs sidan. 

Forskning visar att om du sover på ryggen, så ökar sannolikheten för att du snarkar. Så klagar din partner ofta över att du snarkar, så rekommenderar vi att du rullar över på sidan eller magen. 

Om du ändå insisterar på att sova på ryggen så passar en låg eller en mellan-hög huvudkudde bäst till din sovställning.

Därför ska du sova i 'soldaten':

  • Det är sunt att ligga på ryggen – det kan dock vara hårt om du lider av ryggsmärtor.
  • Sovställningen förhindrar rynkor i ansiktet, detta för att ansiktet inte har kontakt med något när du sover på ryggen.

Därför ska du undvika att sova i 'soldaten':

  • Om du är svankryggad så är sovställningen inte ämnad för dig.
  • Några forskare menar att det kan vara svårare att andas på ryggen. 

Sidan – också känd som 'fosterställning'

I denna sovställning ligger du på sidan med böjda ben. Just för att ställningen påminner om hur du låg i din mammas mage, så kallas ställningen också för 'fosterställning'. 

Föredrar du att sova på vänster eller höger sida? Höger sida är det absolut bästa, medan att sova på vänster sida är mer stressande för dina vitala organ som exempelvis hjärta, lever och lungor.  

Men du kan bara vara lugn, om du föredrar fosterställningen på den vänstra sidan så är det på inget sätt farligt att sova på den vänstra sidan.

Du minskar trycket på dina organ om du sover på höger sida. Men oavsett vilken sida du föredrar så kommer fosterställningen ha en stor fördel av att sovas med en mellan-hög eller hög huvudkudde. Den extra höjden kommer nämligen naturligt stötta din nacke och avlasta din muskulatur i nacken på ett sunt sätt.

Därför ska du sova i 'fosterställning':

  • Ställningen kan minska snarkningar avsevärt.
  • Om du somnar på vänster sida så kan det vid några tillfällen minska halsbränna. Ställningen är bland de föredragna för gravida.

Därför ska du undvika att sova i 'fosterställning':

  • På grund av kroppens vinkel, när du ligger på sidan, så kan nacken och ryggen bli belastade, vilket kan ge smärtor.

  

Källor:
Newsner: Sådan påvirker din sovestilling dit helbred (6. april 2018)
TV2: Ekspert: Den bedste og den værste sovestilling (12. juli 2013)
Bo Bedre: Din sovestilling afslører hemmeligheder om din personlighed (19. december 2015)