Att sova för mycket

Sömn är något vi alla människor behöver för att vi ska må bra i både kropp och själ. Det är när vi sover som kroppen återhämtar sig i bland annat form av att musklerna repareras och minnet lagras. Det är alltså viktigt för oss människor att sova och det är därmed skadligt för oss att sova för lite eftersom det förhindrar och försämrar kroppens återhämtningsprocess. Men hur är det med att sova för mycket? Har även det en skadlig inverkan på kroppen? Vi på Bättre Nätter har valt att skriva om att just sova för mycket och hur det kan påverka våra kroppar.

Man brukar säga att de optimala timmar sömn en vuxen människa ska sova per natt är ca 7 timmar. Faller det under 6 timmar så brukar det definieras som för lite sömn vilket kan vara skadligt på längre sikt. Sover man istället alltid mer än 8 timmar varje natt, så kan det då definieras som att man sover för mycket.

Skadligt att sova för mycket?

Flera olika studier har gjorts runt om i världen och flera av dem kommer med liknande resultat. Att sova för mycket kan vara lika skadligt som att sova för lite. Studier har visat att 30% fler av dem som sov för länge dog tidigare än av dem som sov i ”normalt” många timmar. Detta kan alltså påvisa, att om man genomgående sover för mycket, så kan man dö tidigare. Det är även sagt att för stor mängd sömn även kan påverka minnet, så att de som sover många timmar var natt har svårare att komma ihåg saker under dagen.

Men, det finns även de forskare som anser att det inte finns några säkra bevis på att det är skadligt att sova för mycket. Studier tyder på att extra mycket sömn kan resultera i slöhet och lathet men, detta kan också bero på vilket sömnstadie man vaknar upp ur. Desto djupare sömnstadie man väcks ifrån, desto sömnigare kan man känna sig när man är vaken.

Man kan därför summera det som att vad som är för mycket sömn och inte för mycket sömn är svårt att avgöra. Vi är alla unika individer och behöver därmed olika mycket sömn, vissa har det bra med 7 timmar medan andra mår bättre av 9 timmar.

Detta ovanför är dock riktat mot vuxna människor. Barn och tonåringar behöver vanligtvis mer än 7 timmars sömn, speciellt små barn som oftast behöver mycket sömn medan de växer. Äldre människor behöver istället vanligtvis mindre sömn och kan därför må bra av endast 6 - 6,5 timmars sömn.

Viktigast är att vi försöker uppnå så mycket sömn som våra kroppar behöver för att kunna återhämta sig, så att vi mår bra och håller oss friska. Vi på Bättre Nätter vill därför rekommendera vår Venus kontinentalsäng, som vi har mottagit positiv respons på och som vi tror kan vara med och hjälpa dig till att få en bättre nattsömn.

Skulle några frågor om oss och våra sängar uppstå, så är du mer än välkommen att kontakta oss. Du kan skriva till oss i chatten i högra hörnet på vår hemsida eller så kan du maila oss dygnet runt till vår mailadress kontakt@battrenatter.se.