Att sova för mycket

Det skrivs mycket om sömnbrist och att det är osunt att sova för lite. Men vad med det motsatta? Kan man sova för mycket och är det ett problem?

Här på Bättre Nätter tycker vi naturligtvis inte att det finns något bättre än en bra, lång natts sömn. Men en del forskning visar faktiskt att man också kan sova för mycket och att det är osunt.

Låt oss först ta en titt på vilka konsekvenser det har av att sova för mycket – för det är dessvärre en del:

  1. Större risk för stroke.
  2. Du kan bli trött och omtöcknad.
  3. Du har större risk för att ta på vikt och bli överviktig.
  4. Ger totalt sett en ökad risk för att dö tidigare.

Hur mycket är för mycket?

Vi har också kollat närmare på en stor engelsk sömnstudie där det har undersökts hur länge man bör sova. Det visar att folk som sover mer än 8 timmar varje natt har 46% större risk för att få en stroke än dem som sover 6-8 timmar. 

Det är naturligtvis dåliga nyheter för oss som tycker om att sova länge. Det som forskarna dock inte har funnit ut av är om de extra timmarna under täcket är den direkta orsaken till den högre risken – eller om sömnen bara är ett symptom på de problem som senare leder till en stroke.

Så vad kan man använda det till?

Studien visar att det speciellt är folk som plötsligt har börjat sova mer som är i riskzonen. Så om det är ny grej, att du använder många timmar i sängen, så är det kanske en bra idé att vara uppmärksam på om allt är som det ska vara. 

Lång tid i sängen är också förbundet med en ökad risk för övervikt och diabetes. Detta kan alltså också vara en anledning till att ställa väckarklockan lite tidigare och komma upp ur sängen. 



Man ska också komma ihåg, att sömn handlar om mycket mer än risken för stroke.

Till exempel så kan en god nattsömn verka förebyggande på Alzheimers senare i livet, så det finns alltså gråzoner. En bra tumregel är dock att hålla sig inom de vanliga rekommendationerna på 7-9 timmar per natt. 

Ja men jag sover ju bara länge någon gång ibland?

Även fast det bara är en gång ibland som man tar en extra lång sovmorgon så kan det faktisk fortfarande ha konsekvenser. En av dem är att man kan bli tröttare än vad man brukar.

Många av oss känner säkert till känslan av att vara lite omtöcknad och trött när man har sovit längre än vad man brukar. Men det är det en bra förklaring till.

Medan man sover så går kroppen igenom några sömnstadier, där några är lätt sömn och andra är väldigt djup sömn. Om man sover någorlunda lika lång tid varje natt så ”tajmar” kroppen det så att man vaknar från de lätta stadierna. Men sover man längre än normalt så är det större risk för att vakna från de djupa stadierna. Det är inte farligt men det kan leda till at man är lite utom sig när man kliver upp. 

Ofta kan du ha en känsla av att det tar en viss tid innan du känner dig helt pigg och klar i huvudet. 

Sov bättre när du sover

Om du har behov för riktigt många timmar i sängen innan du känner dig utvilad, så kan det också vara för att du i verkligheten sover dåligt – också fast du sover i lång tid.

Om du känner att du sover dåligt så är det viktigt att kolla på om det är helt mörkt och tyst i sovrummet. Är det inte det så kan det förhindra att du kommer ner i den djupa sömnen som är avgörande för att bli väl utvilad.

Sover du i en säng som inte passar till dig så kan det också vara en faktor som är värd att överväga. När vi ligger dåligt så har vi en tendens till att vända och vrida på oss mer och det kan störa nattsömnen. Till exempel så kan en av de populära kontinentalsängarna, med individuellt anpassad fasthet, vara en bra möjlighet. Du kan läsa om flera goda råd till en bättre nattsömn här.

Om du lider av sömnapné så kan det också vara med till att förstärka problemet. Det gör nämligen också att man enkelt använder många timmar i sängen men inte riktigt blir utvilad för att sömnen bli störd.

För mycket sömn kan alltså både vara ett tecken på ett mer allvarligt problem och det kan göra dig trött och slö. Så det är helt klart något som är värt att vara uppmärksam på.

 

Källa:
https://www.cam.ac.uk/research/news/sleeping-over-eight-hours-a-day-associated-with-greater-risk-of-stroke