Sömnsvårigheter

Sömnsvårigheter, som även kan gå under namnet insomni, är något många lider av i olika former och under olika tidsperioder. Det är vanligt att man någon gång under sitt liv har upplevt svårigheter med sin sömn. Därför har vi på Bättre Nätter valt att skriva denna text, så de med dessa problem har någonstans att vända sig för information och råd.

Vad innebär det att ha sömnsvårigheter?

Att ha sömnsvårigheter innebär att man i någon form har problem med att sova på natten. Det kan vara att man exempelvis inte kan somna om kvällen, vaknar flera gånger under natten, eller vaknar supertidigt om morgonen för att sen inte kunna somna om.

Att ha sömnsvårigheter gör dig inte bara trött utan kan även påverka dig negativt fysiskt och psykiskt. Några av de negativa effekter som kan uppstå av för lite sömn är bland annat huvudvärk, koncentrationssvårigheter, dåligt tålamod och för lite ork.

Varför får vi sömnsvårigheter?

Det kan ibland vara svårt att fastställa en bestämd orsak till varför vissa har problem med sin sömn, men några orsaker till sömnlöshet kan vara:

  • Sjukdomar
  • Oljud
  • Dåligt sömnklimat i form av fel temperatur eller för ljust i sovrummet
  • Obehaglig säng
  • Hög ålder
  • Koffein
  • Stress, oro
  • Depression
  • För många tupplurar under dagen
  • Obekväma arbetstider
  • Smärta
  • Vissa receptbelagda mediciner
  • Sömnapné
  • Rastlösa ben
  • Jet lag

Detta är bara några av många olika orsaker som kan ligga bakom en persons sömnlöshet, genom att testa att fastslå vad som just är din orsak så kan du oftast enkelt själv göra något åt det. Några saker som man själv kan göra för att försöka förbättra sin sömn är att minska koffeinintaget, skapa ett mörkt och svalt sovrum, skaffa öronproppar, avstå från överstimulerande aktiviteter om kvällen, ta ett varmt bad innan läggdags, eller spela lugn musik. Men skulle det vara som så att ingenting hjälper och att du upplever kroniska sömnsvårigheter, så kan det vara en bra idé att uppsöka läkare om hjälp. Att ställa en diagnos via läkaren kan då exempelvis ske genom att du själv ska föra en sömndagbok för att finna ditt sömnmönster, och för att sedan utifrån det försöka finna orsaken och hur du kan hjälpas. Vissa personer får som hjälp till deras problem utskriven sömnmedicin på recept som de ska ta en kort period för att få hjälp med att återfå en bättre sömnrutin.

Skulle du vilja kontakta oss på Bättre Nätter med frågor om våra produkter så är du mer än välkommen att kontakta oss via chatten på hemsidan eller genom att skriva till oss på mailadressen kontakt@battrenatter.se.