Fakta om sömn

Sömn är en av de viktigaste delarna som får dig och din kropp att må bra. Det är när du sover som kroppen läker sig själv och producerar hormoner som är viktiga för ditt välmående under dagen. Andra ting som sker när du sover är att stresshormonerna, kroppstemperaturen, puls och blodtryck alla går ner, samtidigt som att immunsystemet aktiveras. Att få för lite sömn kan påverka din matlust, ditt humör, din koncentrationsförmåga på kort sikt och även din psykiska hälsa på lång sikt.

Normalt så behöver en vuxen person ca 6-9 timmars sömn per natt, men sömnbehovet kan öka när du exempelvis tränar eller stressar väldigt mycket eller är sjuk. Kroppen återhämtar sig när man sover så därför kan behovet för sömn öka i och med att kroppen har mer behov för att återhämta sig.

Sömnens faser

När vi sover så går vi igenom flera olika faser, alla med olika egenskaper och med olika inverkningar på vår kropp. Dessa faser är totalt 4 stycken, och är följande:

  1. Lättsömnen: Du växlar mellan att sova och vara vaken, du är väldigt lättväckt.
  2. Mellansömnen: Här börjar sömnen bli lite djupare, hjärtrytmen blir lugnare och mer stabil. Du är dock fortfarande relativt lättväckt.
  3. Djupsömnen: Viktigaste fasen av din nattsömn. Du sover här som djupast och är därmed svårväckt. Det är här kroppen återhämtas.
  4. REM sömnen: Det är här som hjärnan blir aktiv, som vi drömmer som mest och som kroppen får bearbeta tankar och rensa händelser.

Just det där med drömmar är något som flera har spekulerat i varför vi människor gör. En del har en teori om att det är genom att drömma som vårt nervsystem bearbetar information som hjärnan tar in under dagen. Andra har en teori om att när vi sover så är hjärnans begrepp om tid och rum mindre aktivt och därav så bollas vi mellan tid och rum i våra drömmar.

De flesta människor upplever att de har sömnproblem någon gång under sitt liv. Detta är väldigt vanligt och kan orsakas bland annat av stress, depression, ångest, alkohol och koffein. Det kan ofta vara viktigt att låta sig själv varva ner och få komma till ro innan man ska sova så att kroppen ska kunna slappna av och så att du ska kunna somna.

Men för att vi ska lyckas återhämta vår kropp, få drömma och få vakna upp pigga så behöver man en bra och trygg plats att sova i. Det är här vi på Bättre Nätter kommer in och kan ge just dig en säng med ett personligt stöd. Vi kan hjälpa dig hela vägen, från val av säng till val av täcke. En säng som vi gärna rekommenderar och som vi har upplevt positiv respons på, är vår Venus kontinentalsäng. För att vi ska hjälpa dig göra det mer personligt så kan vi rekommendera olika bäddmadrasser ur vårt urval som passar olika personer beroende på vilken temperatur de föredrar, detsamma med våra täcken. Exempel på enbäddmadrass som passar många är vår Mayan Green bäddmadrass, som är av 100% naturlatex och därmed extremt allergivänlig. När det kommer till våra täcken så är BALANCE by BN ett kvalitetstäcke från vår egna kollektion som vi är riktigt glada för att kunna erbjuda våra kunder.

Om du skulle ha några frågor angående våra bäddmadrasser, täcken, eller några av våra andra produkter, så får du gärna kontakta oss. Du kan kontakta oss genom att ringa, skriva i chatten på hemsidan eller genom att maila till kontakt@battrenatter.se.