Morgontrött

Trötthet är något som kan upplevas i många olika situationer. En vanlig typ av trötthet som många upplever är att de har problem med morgontröttheten. Att vara morgontrött är något som kan göra det besvärligt när man ska upp och iväg till exempelvis skola eller arbete.

Vad innebär det att vara morgontrött?

Att vara morgontrött innebär att man har svårigheter med att vakna till ordentligt om morgonen, vilket skapar problem och gör det jobbigt när man ska ta sig upp om morgonen. Man ligger gärna och drar sig i sängen istället för att gå upp. Detta är inte bara en jobbig start på dagen, men också något som kan resultera i förseningar till exempelvis arbetet.

Att vara morgontrött kan bero på att man sover för lite eller att man bara hamnat i en temporär period där man känner sig extra trött om morgonen. Men, det kan dock vara något större som ligger bakom. Vissa sjukdomar kan resultera i trötthet om morgonen, därför ska man alltid kontakta läkare om man upplever extrem morgontrötthet som inte försvinner.

Tips mot morgontrötthet

Det finns några tips man kan försöka att ta till sig om man upplever att man är extremt trött om morgonen. Några av dessa tips är följande:

  • Undvik koffein och alkohol om kvällarna, det gör så att du sover sämre.
  • Undvik att snooza om morgonen, det kan göra så att din sömncykel startar om vilket gör dig trött hela dagen.
  • Undvik att göra för mycket annat i sängen än att sova, kroppen ska veta att i sängen sover man, skippa därför filmen i sängen.
  • Skapa rutiner så att din kropp enkelt vet när den kan börja slappna av och när det är dags att sova.
  • Undvik att sova för länge eller för kort, ge din kropp de timmars sömn som den behöver.
  • Ha rätt temperatur i sovrummet så att du sover bättre om natten, gärna lite svalare.
  • Se till att ha bra rullgardiner/persienner så att inte ljuset stör din sömn.
  • Se över din diet, en extrem diet kan påverka omsättningen vilket kan påverka sömnen.
  • Förbered så att allt är klart kvällen innan, på så vis kan du slappna av om morgonen när du ska upp och äta frukost.
  • Försök att peppa dig inför dagen, låt inte ditt humör tynga ned dig och göra dig extra trött om morgonen.
  • Varva ner på kvällen genom att ta en varm dusch eller ett bad, vilket kan hjälpa dig till att sova bättre om natten.
  • Ta en dusch om morgonen för att vakna till.

Skulle några frågor ha dykt upp angående Bättre Nätter eller om våra produkter så är du mer än välkommen att kontakta oss. Du kan antingen ringa oss, skriva till oss i chatten på hemsidan, eller så kan du också maila oss till kontakt@battrenatter.se.