Fryser om natten

Det är enormt irriterande att frysa om natten, men som tur är så är detta ett problem som man rätt enkelt kan lösa. Vilken lösning som är den bästa för dig beror på hur mycket du fryser och om du redan har försökt med några av nedanstående råd.

Bättre Nätters sex goda råd för att undvika att frysa om natten

1. Justera temperaturen
Det enklaste är naturligtvis att höja lite på värmen i sovrummet. Men om du sover med en partner som föredrar ett svalare sovrum än dig så är detta dock inte alltid en möjlighet.

2. Få ett varmare täcke
Ett varmare täcke är nästa råd. Många sover med ett helårstäcke, men det finns också vintertäcken som är extra varma. Det kan vara en bra möjlighet för dig, som har det kallt om natten. Du kan till exempel få vårt täcke ”Svinedrengen” i en härlig och varm vinterutgåva.

3. Överväg en pyjamas
Även om det faktiskt är sundast att sova utan kläder på, så kan en pyjamas vara lösningen om du fortfarande inte kan hålla värmen under natten.

4. Varmare madrass
Om du fortfarande fryser med ett varmt täcke och pyjamas, så kan bäddmadrassen vara nästa sak att kolla på. Bäddmadrasser av memory-skum har nämligen en tendens till att vara varmare än exempelvis latex, så det kan vara en lösning. Man ska dock komma ihåg att den också kommer vara varmare om sommaren där man kanske hellre vill ha det svalare.

5. Lufta ut på rätt sätt
Effektiv vädring. När det är kallt utanför så kan det vara en dålig idé att lufta ut i för lång tid. Se till att istället vädra kort och effektivt på ca. 10 minuter innan du ska sova. Därefter kan du höja värmen igen och därmed undvika att ditt sovrum blir allt för kallt.

6. Svala rum är sundast
Det är som utgångspunkt sundast att sova i ett relativt svalt rum, så även fast man naturligtvis inte ska frysa om natten, så är det också en dålig vana att ha det väldigt varmt i sovrummet. För de flesta kommer den bästa temperaturen vara 16-18 grader.

Är du fortfarande osäker?

Om du fortfarande är osäker över vilka produkter som är det bästa valet, om du fryser om natten, så är du alltid välkommen till att kontakta oss för att få personlig rådgivning. Vi sitter redo både vid telefon, chatt och mail.

Du kan ringa till Bättre Nätters sängexperter på telefon 018-800 80 37 eller skicka ett mail till kontakt@battrenatter.se. Du kan också skriva till oss i chatten på hemsidan.