• iconPrisgaranti
  • iconGratis Frakt

Allmänna Villkor

Battrenatter.se ägs och drivs av Market Extensions ApS. Företaget stiftades år 2012, men själva Bättre Nätter startades i september år 2013. Ägarna av företaget är Martin Byskov, Jonas Byskov samt Anders Henningsen.

Kontakt upplysningar:

Market Extensions ApS

CVR nr: 34613931

Ansvej 29

8620 Kjellerup

Telefon: 313 616 000

E-mail: kontakt@battrenatter.se 

Produktinformation

På battrenatter.se upplyses våra mest väsentliga egenskaper. För ytterligare upplysningar eller frågor till existerande upplysningar så kan det skickas ett mail till Bättre Nätter på mailadressen kontakt@battrenatter.se.

Priser

Alla priser är dagspriser och endast gällande på beställningsdagen. Priserna ändras löpande och ofta från dag till dag. Köpen faktureras till det pris, som är gällande på beställningsdagen. Alla priser på hemsidan är inkl. moms.

Betalning

På battrenatter.se kan det betalas med: Dankort, Visa, Mastercard, Klarna.

Det tas ingen avgift vid betalning på battrenatter.se. De kontouppgifterna du anger vid köp av varor, sänds direkt till NETS i krypterad form (SSL). Dessa data kan endast läsas av dig och NETS. Därför är det ingen annan som ser eller sparar dina upplysningar. Beloppet dras först på ditt kort när varorna är skickade från battrenatter.se. Det kan aldrig dras ett större belopp än det som du har godkänt vid köpet.

Leverans

Vid köp hos battrenatter.se så tas ingen fraktavgift, när du väljer vår standarleverans.

Leverans sker via Interfjord. Leveranstiden är angiven vid varje produkt och varierar från en dag till sju veckor. Vi levererar till Danmark, Norge och Sverige. Med denna kostnadsfria leveransform så levereras dina varor endast till gatuplan. Du står själv för att få in varorna och upp dem till det önskade rum i ditt hem. 

Varorna levereras inom ett obestämt tidsrum, då chauffören tar dina varor med på sin utkörning utan att ta hänsyn till var på rutten ditt paket ska placeras, därför är det inte möjligt att välja leverans omkring en speciell tid på dagen – du kan dock förvänta dig att bli uppringd omkring en timme innan leveransen. Utöver en timmes notifikation, så kommer du på dagen från vårt lager motta ett e-mail om att vi nu har sänt dina varor – i 90 % av fallen kommer du at motta varan under de nästkommande vardagarna. Mindre varor (bäddmadrasser även inkluderat) sänds med GLS, om du inte är hemma så kommer det placeras i det närmsta postombud, där paketet kan avhämtas. Här mottar du dessutom spårningsnummer via e-mail.

Leveransvillkor

Chaufförerna levererar varorna till leveransadressen, det är ditt ansvar att upplysa oss om den korrekta leveransadressen.

Om det har valts till uppbärning och eventuellt montering, så levererar chaufförerna dina varor till den plats på leveransadressen som du har bestämt, om det har gjorts en fri passage.

  • Ändring av leveranstidpunkten/misslyckad leverans

Ändring eller avbrytning av leveranstidpunkt eller adress ska senast ske två dagar innan avtalat leveransdatum. Vid senare ändring/avbrytning tas en avgift på 799 kronor. Om du inte är hemma när fraktmannen kommer, så tar vi ut avgiften. Avbryts köpet efter att leveransdatum är fastställt, så kommer avgiften på 799 kr att tas ut. Vid misslyckad leverans påräknas minimum tre extra dagars leveranstid, av hänsyn till att en ny rutt måste planeras.

  • Uppbärning av varor

Du bes innan leveransen att försäkra så att det finns en fri och ohindrad åtgång till den slutliga placeringen av produkten i ditt hem. Du ska också garantera, så att det är fri passage i trapphus, dörröppningar och liknande.

Om vi inte kan leverera varan på grund av platsbrist, så tas fraktavgiften ut, likaså om köpet avbryts.

Leverantören får inte av säkerhetsmässiga skäl ta av sig sina skor vid leverans. Om du har beställt leverans med uppbärning, är det ditt ansvar som kund att se till att golvet är täckt om nödvändigt. Detta ska i så fall ha gjorts innan leverantören har ankommit till adressen.

  • Mottagande av defekta varor

Om emballaget är skadat vid leveransen, eller har tydliga tecken på defekter, så ska det på fraktsedeln kvitteras för mottagande med förbehåll för eventuella skador på innehållet.  Kvitteras mottagandet utan invändningar och noteringar, så kan man inte senare reklamera gällande transportskador på varan.

  • Skador av innehåll/bostad vid leverans

Om det vid leveransen uppstår en skada på innehåll eller bostad, så ska detta noteras på fraktsedeln eller följesedeln. Upptäcks skadan först efter att leverantörerna har lämnat adressen så kontakta vår kundservice inom 24 timmar efter att leveransen skett. Ange vänligen ordernummer när du kontaktar oss, och ha väldigt gärna dokumentation av skadan i form av bilder. Bättre Nätter kan inte hållas ansvarig för skador på innehåll, om inte upplysandet om dem sker inom de 24 timmarna.

Risk för nedvärdering av produkt 

Först när de beställda varorna kommer i köparens ägande, så övergår risken, att de beställda varorna förstörs eller skadas på grund av tillfälliga omständigheter, för köparen.

Om du avbryter ditt köp (ångerrätt)

Du har 30 dagars ångerrätt, när du handlar på Battrenatter.se. Detta är så att du efter mottagandet har tid att inspektera produkterna och säkerhetsställa, att de tillgodoser dina krav. Att notera är att detta kräver att produkten som ska returneras måste vara i ett oförändrat skick. Returneringen är godkänd förutsatt att produkten inte är skadad, smutsig och inte har monterats.

Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag du:

1.  Har mottagit din vara

2. Får den sista varan i fysiskt ägande, när det rör sig om ett avtal gällande flera olika varor, som är beställda i en order, och som levereras separat.

3. Får det sista partiet, eller den sista delen i fysiskt ägande, när det rör sig om ett avtal vid leverans av en vara, som består av flera partier eller delar.

Du ska inom 30 dagar efter mottagandet meddela oss om, att du önskar att ångra ditt köp. Informationen ska ges via e-mail till kontakt@battrenatter.se. I ditt meddelande ska du göra oss tydligt uppmärksammade på, att du önskar att utnyttja din ångerrätt. Du kan också välja att använda vår standardblankett vid ånger av köp och sända den med retur. Standardblanketten finner du medsänt med din orderbekräftelse/vara.

Du kan inte ångra dig genom att endast vägra motta varan utan att ge oss ett tydligt besked gällande detta.

När godkännande av returnering genomförts så levereras antingen en ny vara eller så sker en full återbetalning beroende på kundens preferenser. Returneringen bekräftas via antingen telefon eller mail.

Returnering

Du ska sända din retur till oss utan onödiga förseningar och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss, att du önskar att ångra ditt köp. Du ska stå för de direkta utgifterna i samband med återsändningen av varan. Vid returneringen ansvaras du för, att varan är säkert inpackad, gärna då i original emballaget (som kan sparas vid mottagandet) och att den säkert kan levereras utan skador. Du bär ansvaret för varan under hela returneringstiden. Vid funnen nedvärdering av varan på grund av att den inte längre är i originalskick så sker en debitering av det minskade värdet på varan.

Vissa varor kan på grund av deras uppbyggnad inte returneras via normal post. Detta gäller för sängar, madrasser, bäddsoffor och liknande. Utgifterna för returnering av dessa varor förväntas att högst uppnå ca. 1400:- SEK.

Varor uteslutna från ångerrätten

Följande typer av varor är undantag för ångerrätten:

1.  Leverans av varor, som är framställda efter användarens specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägel.

Varans skick, när du sänder den med retur

Du hålls endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varans värde, som till följd av annan hantering, än vad som är nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt, som om du provade den i en fysisk butik. Du får prova varan, men inte ta den i praktisk användning. Efter vår uppfattning så har du använt varan, när du avlägsnar plastemballaget på en madrass. Men om den inte avlägsnas så har du fortfarande möjlighet att fastslå varans art, egenskaper och funktionsmöjligheter, fast att själva madrassen är täckt i plast. För att motta hela köpbeloppet vid returnering så måste du därmed endast göra det likvärdiga med varan som man tillåts i en fysisk butik.

Om varan testats utöver vad som beskrivits ovanför, betraktar vi den som använd. Det betyder, att du vid ånger av köpet endast får en del av köpbeloppet i retur, beroende på varans värdeminskning.

Återbetalning av köpbeloppet

Om du ångrar ditt köp, får du givetvis tillbaka det belopp som du har inbetalat till oss. I händelse av värdeminskning av vara, som du är ansvarig för, dras det från köpbeloppet som ska återbetalas. Om du använder din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar som mottagits från dig, inklusive tidigare eventuella leveranskostnader. Detta sker utan några förseningar och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det datum, som vi har mottagit meddelandet om din beslutning över att ångra detta avtal. Vi återbetalar dock inte extra omkostnader, som vid eget val från dig som kund har tillkommit på grund av val av en annan leveransform än den billigaste standardleverans som vi erbjuder. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalningsmedel, som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har önskat något annat.

Vi kan hålla på återbetalningen, tills vi har mottagit den returnerade varan, om du inte då har bidragit med dokumentation som stärker att du har returnerat varan.

Reklamation

Vid köp av varor så följs konsumentverkets principer. När du handlar på battrenatter.se, har du 24 månaders reklamationsrätt. Det betyder, att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller reducering av priset, beroende på situationen.

Det är naturligtvis ett krav, att reklamationen är berättigad, och att defekten inte uppstod till följd av felaktigt bruk av produkten eller annan skadeförvållande handling.

Hur snabbt ska jag reklamera?

Du ska reklamera inom en ”rimlig tid” efter att du har upptäckt defekten av varan. Om du reklamerar inom två månader efter att defekten har upptäckts, så kommer reklamationen alltid vara godtagbar.

Vi återbetalar fraktomkostnader

Är reklamationen berättigad, återbetalar vi självklart dina fraktomkostnader.

Returnering

Returnering av varor köpta hos Bättre Nätter ska ske på följande sätt: du ska sända det till vår adress: Ansvej 29, 8620 Kjellerup, Danmark. Kom alltid ihåg att skicka med en kopia av din faktura, så att vi kan finna ordern i vårt system. Vid returnering så ska du själv betala för eventuella fraktkostnader.

Kom ihåg, att varan alltid ska sändas tillbaka i ett skyddande emballage, och kom ihåg att få en kvittering för avsändningen, så kan vi betala tillbaka dina fraktkostnader.

Ansvarsfrånskrivning och garanti

Bättre Nätter har gjort det enkelt för dig att få relevant information på andra hemsidor genom länkar. Dessa hemsidor är utom Bättre Nätters kontroll. Vi kan därför inte på något vis ta ansvar för innehållet på dessa sidor.

Upplysningar om de beställda varorna från sådana hemsidor ingår inte i beskrivelsen av de beställda varorna i avtalen mellan köpare och Bättre Nätter. Varorna uppfyller således köparnas förväntningar, om de överensstämmer med produktens egens beskrivelse.

Byte av kärnor (fasthet)

På utvalda modeller kan du hos Bättre Nätter få byta kärnans fasthet för 799 kronor, om du då kontaktar oss gällande detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten.

Det är viktigt, att du sparar original emballaget och packar försiktigt in kärnan vid bytet, för att vi ska kunna acceptera det. Om du har frågor angående byte av kärnan, så får du väldigt gärna kontakta oss.

Prismatch/Prisgaranti

Här hos Bättre Nätter har vi fördelaktiga priser, därför kan vi också ge våra kunder prisgaranti. Det vill säga, att om du finner en identisk produkt med en här på hemsidan, till ett billigare pris, någon annanstans (Produktpris + leveranspris), så matchar vi självfallet denna. Innan Prismatch/Prisgaranti träder i kraft, så ska det vara talan om en svensk butik och du ska göra oss uppmärksammade på detta inom 14 dagar efter köpet. 

Om du vill använda prismatch, så ska du inte göra något annat än att skriva oss ett mail med en länk till priset på den andra hemsidan. Därefter får du produkten hos oss till samma pris. Prisgarantin gäller dock inte för varor, som andra endast erbjuder till salu som tidsbegränsade erbjudanden, vid utförsäljning eller likande. Varan ska finnas på lager hos den andra leverantören.

Nyhetsbrev

Vid anmälan av nyhetsbrev så vidarebefordras inte din information till en tredje part, utan den används endast för internt bruk, och det är alltid möjligt att avanmäla sig. 

Barn och unga under 18 år

Du ska ha fyllt 18 år för att handla på battrenatter.se – är du under 18 år, så ska du ha medgivande från dina föräldrar. När du betalar med kreditkort eller tecknar kreditavtal, så ska du ange födelsedatum, så vi försäkrar oss att du är över 18 år. Är du under 18 år så ska avtalet ingås av en förälder. Ett avtal kan alltid lätt annulleras av en förälder, om det skulle visa sig, att det har ingåtts av ett barn eller en person under 18 år.

Vad vi gör med dina personliga upplysningar

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss på battrenatter.se, så behöver vi följande upplysningar:

Namn, Adress, Telefonnummer, E-mailadress.

Vi registrerar dina personupplysningar med ändamålet, att kunna leverera varan till dig.

Personupplysningarna registreras hos Market Extensions ApS och bevaras i fem år, därefter raderas upplysningarna.

När det samlas in personupplysningar på vår webbsida, så försäkrar vi, att det alltid sker via dig och ditt uttryckta medgivande, således är du informerad om precis vilka upplysningar som samlas in och varför.

Direktören och ägare samt anställda hos Market Extensions ApS har tillgång till de upplysningarna, som registreras om dig.

Den dataansvariga på battrenatter.se är Martin Byskov. Vi sparar inte någon kundinformation krypterad.

Vi transmitterar inte krypterade kundupplysningar.

Upplysningar angivna till battrenatter.se kommer inte på något vis vidarebefordras eller säljas till en tredje part, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter. Vid anmälan till nyhetsbrev så registrerar vi din e-mailadress. E-mailadressen vidarebefordras inte till någon annan, utöver dess användning i Yotpo som är en oberoende tredje part, som i efterhand skickar dig ett e-mail gällande din tillfredställdhet med produkten som du har köpt.

Som registrerad hos Market Extensions ApS har du alltid rätt till att invända mot registreringen. Du har också rätt till invändningar mot, vilka upplysningar som är registrerade om dig.  Dessa rättigheter följs efter lagen om integritetsskydd och vid frågor gällande detta så hänvisas du till Market ExtensionsApS via e-mail kontakt@battrenatter.se.  

Klagomål

Om du vill klaga över något gällande ditt köp, så hänvisas du till vår mailadress kontakt@battrenatter.se. Om man inte lyckas finna någon lösning så kan du lämna in ett klagomål till relevanta styrelser inom området, som villkoren för det är uppfyllda.

Om du har några klagomål, kan du vända dig till konsumentombudsmannen och konsumentverket: konsumentverket.se, konsumentverket@konsumentverket.se.

Telefon: 0771-42 33 00 Adress: Tage Erlandergatan 8A, 652 20 Karlstad.

Varje tvist mellan företaget och kunden är ett föremål under svensk lag.